BEZPEČNOST A JAKOST POTRAVIN
POTRAVINOVÁ TECHNOLOGIE
VÝŽIVA
ZDRAVÍ A ŽIVOTNÍ STYL
ONEMOCNĚNÍ SPOJENÁ SE STRAVOU
PŘEHLEDY PRO SPOTŘEBITELE
(Pouze v angličtině)
JÍDLO K ZAMYŠLENÍ
(Pouze v angličtině)
INICIATIVY EU
(Částečně přeloženo)
IN THE SPOTLIGHT
Velikost textu:

Výuka zdravého života – vývoj Evropské intervenční strategie

Organizace IDEFICS zveřejnila celoevropskou epidemiologickou studii, která uvádí výsledky získané během 5 let. Studie, která byla podporována Evropskou komisí, je zaměřena na děti ve věku 2-10 let a zabývá se příčinami dětské nadváhy a obezity, prevencí a vyplývajícími potížemi.

Dlouhodobé důsledky dramatického nárůstu nadváhy a obezity dětí v celé Evropě nejsou známé. Odborníci se domnívají, že u dětí i dospělých bude převládat metabolický syndrom (rovněž nazývaný Syndrom X, nebo insulinový rezistentní syndrom, zároveň s obezitou, výskytem abnormálních lipidů v krvi a/nebo abnormální hladinou cukrů v krvi a/nebo vysokým tlakem), spolu s podmínkami pro vznik diabetu 2. typu a kardiovaskulárními chorobami.

Pro zpomalení nárůstu obezity v důsledku výživy jsou nutné lepší znalosti příčin a způsobů, jak mohou kulturní, společensko-ekonomické dopady celkového životního stylu napříč Evropou ovlivňovat tělesnou hmotnost. Postupy při výchově zdravého životního stylu je nezbytné navrhovat tak, aby je bylo možné aplikovat v celé Evropě.

Zlepšit naše znalosti

Studie IDEFICS zahrnuje dva hlavní směry aktivit. Prvý směřuje k zlepšení dietních faktorů, společenskému prostředí a ovlivňování životního stylu, které ovlivňují zdraví dětí v Evropě. K dosažení těchto cílů bude hlavní činnost zkoumání zaměřena na děti předškolního věku (2-4 leté) a školáky (6-8 leté) v devíti střediscích, a to na jejich vyšetření před zahájením a po 1,5 roku cílené intervence. Další část bude realizována po dvou letech, kdy budou shromažďovány údaje získané z rodičovských dotazníků a změření biologických markerů dětí. Předpokládá se, že hlavního sledování se zúčastní celkem 17 tis. dětí s tím, že v následných studiích budou uváděny detailní údaje.

Hledání vhodných intervenčních metod

Druhý směr bude zaměřen na vývoj, zavedení a vyhodnocení specifických intervenčních přístupů pro snížení výskytu nemocí a poruch spojených s nevhodným stravováním a životním stylem. V osmi centrech budou zavedeny standardizované, ale kulturně adaptovatelné intervenční postupy. Tyto postupy budou porovnány se skupinami bez intervence. K těmto účelům bude využito více přístupů včetně stravování, fyzické aktivity a odstraňování stresu. Zvláštní pozornost bude věnována více zranitelným skupinám dětí např. z nižších společenských tříd, z rozvedených manželství nebo z rodin imigrantů. Pozornost bude věnována dětem ve školkách, včetně jejich života v domácím prostředí. Všechny programy budou pečlivě vyhodnocovány z hlediska jejich účinků, nákladů a praktické použitelnosti.

Rozsáhlé odborné posouzení

Koordinací tohoto projektu byl pověřen Bremen Institute for Prevention Research and Social Medicine (University of Bremen) v Německu, který je vedoucím pracovištěm v epidemiologii, biometrii, výživě a společenských vědách. Partnerské organizace budou provádět odborné posuzování projektu v oblasti psychologie, vyučování, genetiky, výživy, potravinářských věd a senzoriky, fyzické aktivity a dalších oborů.

Očekávané výstupy

V průběhu pěti let účastníci projektu vypracují užitečné a praktické informace, které mohou dětem pomoci osvojit si zdravý způsob života a snížit tak riziko obezity s nepříznivým dopadem na jejich zdraví v průběhu dětství nebo v dalším životě.

Výstupy budou obsahovat:

  • Údaje o nemocích a rizikových faktorech s nimi spojenými ve vztahu ke způsobu stravování a celkovému životnímu stylu, které budou prezentovány formou umožňující srovnání podmínek v celé Evropě.
  • Informace o rizikových faktorech a jejich původu, včetně genetických faktorů
  • Znalosti o vnitřních i vnějších impulzech ovlivňujících výběr potravin dětmi
  • Účinné a kulturně citlivé intervenční strategie, které lze snadno zavádět ve velkém měřítku v celé Evropě
  • Výživové směrnice přijatelné z etnického i dalších hledisek pro zavádění nezbytných opatření, určené pro zdravotníky a politiky.

Ref:

Identification and prevention of Dietary and lifestyle-induced health EFfects In Children and infant S (IDEFICS). European Commission Sixth Frame work Programme. Contract in D16181 (FOOD).


 

POTRAVINY DNES (FOOD TODAY) 05/2007

Zdroj: Evropská rada pro informace o potravinách (European Food Information Council)

Tisk TISK
Stáhnout jako PDF STÁHNOUT JAKO PDF
POSLAT PŘÍTELI POSLAT PŘÍTELI
Dokumenty vztahující se k danému tématu DOKUMENTY VZTAHUJÍCÍ SE K DANÉMU TÉMATU (11)
Internetové stránky vztahující se k danému tématu INTERNETOVÉ STRÁNKY VZTAHUJÍCÍ SE K DANÉMU TÉMATU (18)
Často kladené otázky (FAQ) (Pouze v angličtině) ČASTO KLADENÉ OTÁZKY (22) (Pouze v angličtině)
Zprávy vztahující se k danému tématu ZPRÁVY VZTAHUJÍCÍ SE K DANÉMU TÉMATU (61)
Slovníček (Pouze v angličtině) SLOVNÍČEK (Pouze v angličtině)
   
DOKUMENTY VZTAHUJÍCÍ SE K DANÉMU TÉMATU
INTERNETOVÉ STRÁNKY VZTAHUJÍCÍ SE K DANÉMU TÉMATU
ČASTO KLADENÉ OTÁZKY
ZPRÁVY VZTAHUJÍCÍ SE K DANÉMU TÉMATU
"No time to exercise" is no excuse 76% of workers older than 60 years of age are overweight or obese Allergy in children not linked to birth weight and gestational age Almonds, heart health and weight Apples' secret revealed Are you a little low? Failure to match energy intake with requirements is a possible cause of that ‘low blood sugar’ feeling. Assortative mating may be contributing to obesity prevalence Big kids are getting too big Body measures and colon cancer risk – new results from the EPIC study Boiling vegetables may impair anti-cancer properties Can we prevent type 1 diabetes by modifying infant nutrition? Children’s neophobia has a genetic component Commission presents Eurobarometer on Health, Food and Nutrition Commission presents results of consultation on healthy diets and physical activity Could sugar help weight loss programmes succeed? Cultural approach may hold the key to tackling obesity Current guidelines on physical activity may create misconceptions Diet and exercise best for post-natal weight management Diet policies should promote wholegrains Eating fish may normalise heart function Energy cost of walking: Over 70s use a third more energy than young Exercise can help to control type 2 diabetes Fat cell number stays constant in adults Following a Mediterranean diet may lower diabetes risk Food cravings: a challenge during weight loss For women, food is food for thought Fried foods related to obesity risk Fruit carotenoids better choice for functional ingredients Fussy eaters? Helpful ways to encourage children to eat healthy diets. Gain Weight, Lose Brain Power? Gaining Weight in Between Pregnancies Could Lead to Pregnancy Complications Hormone may decrease appetite and increase activity How big is the energy gap in obesity? Top expert warns of public misunderstanding Infants may benefit from maternal DHA supplementation Lack of outdoor play is health time bomb for children Large portions contribute to weight gain Low carb diets may be bad for gut health Low carb, high protein diets may be unhealthy in the long term Low GI breakfasts impact on appetite in children Low impact aerobic exercise reduces fatigue in auto-immune conditions says multi-study review Low vitamin D may be linked to pregnancy complication Mediterranean diet may protect children against asthma More evidence for wholegrain benefits Obese mums-to-be study sounds health alert Obesity linked to genes Objective assessment of physical activity reveals self-reported overestimation Overweight parents more likely to have overweight children Repeated dietary counselling in childhood may help lower heart disease risk School physical activity may help prevent fat gain in boys Snacks and inactivity predict overweight in childhood Soy nuts may reduce blood pressure Study suggests Atkins Diet is effective Sugar sweetened drinks seem not to be associated with child obesity The "NutritionDay in Europe" initiative will, on January 25, collect benchmarking data from 31 countries about nutrition care provision in European hospitals Three meals may be better than one TV viewing and physical inactivity independently associated with metabolic risk in children Underweight women at greater risk of miscarriage - but having a healthy diet and reducing stress when pregnant may lower risk. Very low carb diets could be incompatible with exercise Waist-hip ratio could be used to replace body mass index as indicator of mortality risk in older people Weight re-gain may be inevitable for dieters Wholegrains, not fibre, seem to lower colorectal cancer risk
CS-Cestina DE-Deutsch EL-Ελληνικά EN-English ES-Español FR-Français IT-Italiano PL-Polski SK-Slovenský
POTRAVINY DNES (FOOD TODAY) ZÁKLADNÍ INFORMACE EUFIC REVIEW EUFIC FORUM MINI GUIDE 10 RAD