BEZPEČNOST A JAKOST POTRAVIN
POTRAVINOVÁ TECHNOLOGIE
VÝŽIVA
ZDRAVÍ A ŽIVOTNÍ STYL
ONEMOCNĚNÍ SPOJENÁ SE STRAVOU
PŘEHLEDY PRO SPOTŘEBITELE
(Pouze v angličtině)
JÍDLO K ZAMYŠLENÍ
(Pouze v angličtině)
INICIATIVY EU
(Částečně přeloženo)
IN THE SPOTLIGHT
Velikost textu:

Prvé poznatky vyplývající ze studie SUVIMAX

41_1_big
SUVIMAX je rozsáhlá francouzská studie, která se zabývá vlivem antioxidantů, vitaminů a minerálních látek na prevenci koronárních onemocnění srdce a rakoviny.


Odborníci v oblasti výživy již zcela jistě o projektu SUVIMAX slyšeli, pro ostatní je však nezbytné bližší vysvětlení. SUVIMAX je zkratka pro SUppléments et VItamines et Minéraux AntioXydants (doplňky antioxidantů, vitaminů a minerálních látek) a představuje první studii, která dokazuje, že dietní doplňky snižují nejen celkovou úmrtnost, ale i pravděpodobnost vývoje rakoviny v populaci západních států. Studie je vynikající i proto, že v ní byly používány realistické hladiny uvedených doplňků, které lze zajistit pomocí vyvážené stravy bohaté na zeleninu a ovoce, na rozdíl od megadávek, které v mnoha předešlých studiích zcela selhaly, neboť nebyly prokázány příznivé účinky. Profesor Svobodné univerzity v Bruselu, Jean Néve, který je členem vědecké a dozorčí rady SUVIMAX, považuje tyto rozdíly za velmi důležité.

V rámci této studie byly po osm let shromažďovány informace o stravě, zdravotním stavu a zároveň byly odebírány vzorky krve od celkem 13.000 dobrovolníků (5.000 mužů a 8.000 žen). Účastníci byly rozděleni do dvou skupin a v dvojitých slepých pokusech, kdy nevěděli, do které skupiny patří, jim byla podávána buď směs antioxidantů, která obsahovala vitamin E, vitamin C, beta-karoten, zinek a selen, nebo placebo. Již na počátku celého projektu byly zjištěny rozdíly mezi ženami a muži, neboť analýza vzorků krve prokázala vyšší hladiny vitaminu C a beta-karotenu v krvi žen.

Prvním závěrem studie byl poznatek, že muži s nejnižší hladinou beta-karotenu na počátku studie jsou více ohroženi možným vývojem rakoviny a srdečních onemocnění; tato závislost byla zjištěna i v ostatních studiích. Obdobný vztah však nebyl pozorován u žen, jejichž hladina beta-karotenu v krvi byla vyšší. Při studii byla zjištěna závislost mezi koncentrací beta-karotenu v krevní plasmě a spotřebou ovoce a zeleniny.

Rozhodující otázkou je, zda konzumace většího množství antioxidantů může zlepšit zdraví:

·  u mužů i žen nebyl pozorován ochranný účinek proti ischemické srdeční chorobě při užívání doplňků obsahujících antioxidanty

·  POUZE u mužů však denní dávka antioxidantů snižuje riziko vzniku všech typů rakoviny, a to o 31 %

·  rovněž riziko úmrtí bylo u mužů nižší o 37 %

Poznatky získané v rámci SUVIMAX jsou jasné. Jak bylo prokázáno u žen v průběhu pokusů, není nutné se spoléhat výhradně na doplňky s antioxidačními účinky při snižování rizika vzniku rakoviny. Nejlepší prevencí je pestrá strava s velkým podílem ovoce a zeleniny. Avšak, jak bylo prokázáno u mužů, osoby, které získávají svojí stravou pouze malé množství přírodních antioxidantů, mohou tento nedostatek nahradit vhodnými doplňky. Tyto antioxidanty však mohou být případně dodány i vhodnými přírodními doplňky. Na příklad 60 gramů nastrouhané mrkve (beta-karoten) a jeden pomeranč nebo kivi (vitamin C) představuje dávku stanovenou projektem SUVIMAX. 

POTRAVINY DNES (FOOD TODAY) 01/2004

Zdroj: Evropská rada pro informace o potravinách (European Food Information Council)

Tisk TISK
Stáhnout jako PDF STÁHNOUT JAKO PDF
POSLAT PŘÍTELI POSLAT PŘÍTELI
Dokumenty vztahující se k danému tématu DOKUMENTY VZTAHUJÍCÍ SE K DANÉMU TÉMATU (6)
Internetové stránky vztahující se k danému tématu INTERNETOVÉ STRÁNKY VZTAHUJÍCÍ SE K DANÉMU TÉMATU (23)
Často kladené otázky (FAQ) (Pouze v angličtině) ČASTO KLADENÉ OTÁZKY (31) (Pouze v angličtině)
Zprávy vztahující se k danému tématu ZPRÁVY VZTAHUJÍCÍ SE K DANÉMU TÉMATU (17)
Slovníček (Pouze v angličtině) SLOVNÍČEK (Pouze v angličtině)
   
DOKUMENTY VZTAHUJÍCÍ SE K DANÉMU TÉMATU
INTERNETOVÉ STRÁNKY VZTAHUJÍCÍ SE K DANÉMU TÉMATU
ČASTO KLADENÉ OTÁZKY
Are dried pulses rich in iron? Are the minerals in natural mineral waters well absorbed? Are vitamins destroyed while processing milk (UHT)? Can ascorbic acid help my absorption of iron? Can fish replace meat? Can you do without milk and dairy products and still have sufficient calcium intake? Can you use green tea for more than one extraction? Do dried pulses provide vitamins? Do fruit and vegetables have the same nutritional qualities whether cooked or raw? Do vitamins A & B promote cancer in smokers? Does grape juice contain functional components? Does tea contain antioxidants? How much dairy food must one consume in order to absorb enough calcium? Is (brown) rice milk nutritious? Is eating meat recommended for elderly people? Is it bad for a child to have too much vitamin C? Is it healthy to cut out dairy products from my diet? Is it true that a diet too rich in proteins (including dairy products) causes a loss of bone calcium? Is it unhealthy to reheat spinach? Is the calcium content the same in whole, semi-skimmed and skimmed milk? What are fortified and enriched food products? What are the best food sources of vitamin B1 What are the musts of child nutrition? What are the nutritional benefits of dry fruit? What are the recommended daily amounts for nutrients and vitamins What are the signs of nutrient deficiencies caused by a bad diet? What is a mineral? What is the nutritional value of eating liver? Which are the most vitamin-rich fruits and vegetables? Which fruits and vegetables have the highest mineral content? Why should I eat fruit and vegetables? How many portions should I eat per day?
ZPRÁVY VZTAHUJÍCÍ SE K DANÉMU TÉMATU
CS-Cestina DE-Deutsch EL-Ελληνικά EN-English ES-Español FR-Français IT-Italiano PL-Polski SK-Slovenský
POTRAVINY DNES (FOOD TODAY) ZÁKLADNÍ INFORMACE EUFIC REVIEW EUFIC FORUM MINI GUIDE 10 RAD