ΑΣΦΑΛΕΙΑ & ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΤΡΟΦΙΜΩΝ
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΤΡΟΦΙΜΩΝ
ΔΙΑΤΡΟΦΗ
ΥΓΕΙΑ & ΤΡΟΠΟΣ ΖΩΗΣ
ΔΙΑΤΡΟΦΙΚΕΣ ΑΣΘΕΝΕΙΕΣ
CONSUMER INSIGHTS
(Μόνο στα Αγγλικά)
ΤΡΟΦΗ ΓΙΑ ΣΚΕΨΗ
(Μόνο στα Αγγλικά)
ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΕΣ ΤΗΣ ΕΕ
(Μερικώς μεταφρασμένα)
ΣΤΟ ΕΠΊΚΕΝΤΡΟ

Αρχικά συμπεράσματα από τη μελέτη SUVIMAX

41_1_big

Η SUVIMAX, μια εκτενής γαλλική μελέτη που ερευνά την επίδραση των αντιοξειδωτικών βιταμινών και ανόργανων αλάτων στην πρόληψη της στεφανιαίας καρδιακής νόσου και του καρκίνου, έβγαλε πια την ετυμηγορία της. Μόνο οι άνδρες ωφελήθηκαν από τη λήψη αντιοξειδωτικών συμπληρωμάτων... οι γυναίκες είχαν από την αρχή καλύτερη δίαιτα.

Οι διατροφολόγοι μπορεί ήδη να έχουν ακούσει για τη μελέτη SUVIMAX, αλλά κάποιοι άλλοι μπορεί να χρειάζονται κάποιες διευκρινίσεις. Η SUVIMAX είναι συντομογραφία για το «SUppléments en VItamines et Minéraux AntioXydants» (Συμπληρώματα Αντιοξειδωτικών Βιταμινών και Ανόργανων Αλάτων) και είναι η πρώτη μελέτη που δείχνει ότι τα συμπληρώματα διατροφής μειώνουν τόσο τη συνολική θνησιμότητα όσο και την πιθανότητα ανάπτυξης καρκίνου στους δυτικούς πληθυσμούς. Η μελέτη διακρίνεται από το γεγονός ότι χρησιμοποίησε ρεαλιστικά επίπεδα αντιοξειδωτικών βιταμινών και ανόργανων αλάτων, όπως θα μπορούσαν να προσληφθούν με φυσικό τρόπο μέσω μιας ισορροπημένης διατροφής πλούσιας σε φρούτα και λαχανικά, και όχι υπερβολικές δόσεις που έχουν αποτύχει να καταδείξουν οποιοδήποτε όφελος σε πολλές προηγούμενες μελέτες. Για τον Jean Nève, καθηγητή στην Université Libre στις Βρυξέλλες και μέλος της Επιστημονικής και Εποπτικής Επιτροπής της SUVIMAX, αυτή η διαφορά είναι σημαντική.

Ένα μακροχρόνιο αποτέλεσμα

Οκτώ χρόνια διήρκεσε η συλλογή των πληροφοριών διατροφής και υγείας, καθώς και η λήψη δειγμάτων αίματος από 13.000 εθελοντές, 5.000 άνδρες και 8.000 γυναίκες. Οι εξεταζόμενοι στη διπλά τυφλή μελέτη, όπου ούτε οι ερευνητές ούτε οι ίδιοι γνώριζαν σε ποια ομάδα ανήκαν, χωρίστηκαν σε δύο ομάδες και τους δόθηκε είτε ένα κοκτέιλ αντιοξειδωτικών που περιλάμβανε βιταμίνη Ε, βιταμίνη C, β-καροτένιο, ψευδάργυρο και σελήνιο, είτε ένα εικονικό φάρμακο (placebo). Ακόμη και στην έναρξη του προγράμματος βρέθηκαν διαφορές μεταξύ των ανδρών και των γυναικών, με τις εξετάσεις αίματος να υποδεικνύουν ότι οι γυναίκες είχαν υψηλότερα επίπεδα τόσο βιταμίνης C όσο και β-καροτενίου.

Οι άντρες έρχονται δεύτεροι

Το αρχικό συμπέρασμα της μελέτης είναι ότι οι άντρες με τα χαμηλότερα επίπεδα β-καροτενίου στην αρχή της μελέτης έχουν υψηλότερο κίνδυνο ανάπτυξης καρκίνου και καρδιαγγειακής πάθησης, σχέση που αποτελεί εύρημα και άλλων μελετών. Εντούτοις, δεν εμφανίζεται τέτοια σχέση στις γυναίκες, οι οποίες έχουν υψηλότερα επίπεδα β-καροτενίου. Πιο εκτενής ανάλυση έδειξε ότι υπάρχει συσχέτιση μεταξύ της συγκέντρωσης β-καροτενίου στο πλάσμα αίματος και της κατανάλωσης φρούτων και λαχανικών. Φαίνεται καθαρά ότι εκείνοι που καταναλώνουν τα λιγότερα φρούτα και λαχανικά - σε αυτήν την περίπτωση οι άντρες - εμφανίζουν τα χαμηλότερα επίπεδα β-καροτενίου.

Τα καλά νέα... και τα κακά

Βελτιώνει η κατανάλωση περισσότερων αντιοξειδωτικών την υγεία σας; Αυτή είναι η κρίσιμη ερώτηση...

  • Τόσο στους άνδρες όσο και στις γυναίκες δεν μπόρεσε να αποδοθεί καμία προστατευτική επίδραση στη λήψη των αντιοξειδωτικών συμπληρωμάτων ενάντια στην ισχαιμική καρδιακή πάθηση.
  • Αφετέρου, ΜΟΝΟ στους άντρες, η καθημερινή πρόσληψη ενός αντιοξειδωτικού συμπληρώματος μείωσε τον κίνδυνο ανάπτυξης όλων των τύπων καρκίνων κατά 31%.
  • Ο κίνδυνος θανάτου από όλες τις αιτίες μειώθηκε επίσης στους άντρες κατά 37%.

Δεν υπάρχει θαυματουργό χάπι

Τα μηνύματα που προκύπτουν από τη SUVIMAX είναι σαφή. Δεν είναι ανάγκη, όπως φαίνεται από τις γυναίκες στη μελέτη, να στηριχθούμε εξολοκλήρου στα αντιοξειδωτικά συμπληρώματα για να μειώσουμε τον κίνδυνο για τον καρκίνο. Το να ακολουθεί κανείς μια δίαιτα με ποικιλία τροφίμων, πλούσια σε φρούτα και λαχανικά, είναι η καλύτερη πρόληψη. Ωστόσο, όπως φαίνεται από τους άντρες, εκείνοι που καταναλώνουν τα λιγότερα αντιοξειδωτικά μέσω της δίαιτάς τους έχουν περισσότερα να κερδίσουν και μπορούν να αποκαταστήσουν την ισορροπία με τη λήψη συμπληρωμάτων. Εναλλακτικά, τα πρόσθετα αντιοξειδωτικά θα μπορούσαν να ληφθούν κατευθείαν από το πιάτο. Παραδείγματος χάριν, μόλις 60g ξυμένου καρότου (β-καροτένιο) και ένα ακτινίδιο ή πορτοκάλι (βιταμίνη C) είναι ισοδύναμα με τη δόση στη SUVIMAX.

FOOD TODAY 01/2004

Πηγή: Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Πληροφόρησης για τα Τρόφιμα (EUFIC)

Εκτύπωση ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Λήψη ως PDF ΛΗΨΗ ΩΣ PDF
ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΣΕ ΦΙΛΟ ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΣΕ ΦΙΛΟ
Σχετικά έγγραφα ΣΧΕΤΙΚΑ ΕΓΓΡΑΦΑ (6)
Σχετικές ιστοσελίδες ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΕΣ (23)
ΣΥΧΝΕΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ (Μόνο στα Αγγλικά) ΣΥΧΝΕΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ (31) (Μόνο στα Αγγλικά)
Σχετικά νέα ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ (17)
Λεξικό όρων ΛΕΞΙΚΟ ΟΡΩΝ
   
ΣΧΕΤΙΚΑ ΕΓΓΡΑΦΑ
ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΕΣ
ΣΥΧΝΕΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ
Are vitamins destroyed while processing milk (UHT)? Can ascorbic acid help my absorption of iron? Can you use green tea for more than one extraction? Do vitamins A & B promote cancer in smokers? Does grape juice contain functional components? Is (brown) rice milk nutritious? Is it bad for a child to have too much vitamin C? Is it healthy to cut out dairy products from my diet? Is it unhealthy to reheat spinach? What are fortified and enriched food products? What are the best food sources of vitamin B1 What are the musts of child nutrition? What are the recommended daily amounts for nutrients and vitamins What are the signs of nutrient deficiencies caused by a bad diet? What is a mineral? What is the nutritional value of eating liver? Απορροφώνται καλά τα ανόργανα άλατα στα φυσικά μεταλλικά νερά; Γιατί πρέπει να τρώω φρούτα και λαχανικά; Πόσες μερίδες πρέπει να τρώω την ημέρα; Είναι αλήθεια ότι μια δίαιτα υψηλής περιεκτικότητας σε πρωτεΐνες (συμπεριλαμβανομένων των γαλακτοκομικών προϊόντων) προκαλεί απώλεια του ασβεστίου των οστών; Είναι τα όσπρια πλούσια σε σίδηρο; Μπορεί το ψάρι να αντικαταστήσει το κρέας; Μπορούμε να μην καταναλώνουμε γάλα και γαλακτοκομικά και να έχουμε επαρκή πρόσληψη ασβεστίου; Περιέχει το τσάι αντιοξειδωτικά; Ποια είναι τα διατροφικά οφέλη των ξηρών (αποξηραμένων) καρπών; Ποια φρούτα και λαχανικά είναι πιο πλούσια σε βιταμίνες; Ποια φρούτα και λαχανικά είναι τα πιο πλούσια σε ανόργανα άλατα; Πόσα γαλακτοκομικά προϊόντα πρέπει να τρώμε ώστε να απορροφήσουμε αρκετό ασβέστιο; Συνιστάται η κατανάλωση κρέατος σε ανθρώπους τρίτης ηλικίας; Τα όσπρια παρέχουν βιταμίνες; Τα φρούτα και τα λαχανικά έχουν την ίδια θρεπτική αξία είτε είναι μαγειρεμένα είτε ωμά; Το πλήρες, το μερικώς αποβουτυρωμένο και το άπαχο γάλα έχουν την ίδια περιεκτικότητα σε ασβέστιο;
ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ
CS-Cestina DE-Deutsch EL-Ελληνικά EN-English ES-Español FR-Français IT-Italiano PL-Polski SK-Slovenský
FOOD TODAY ΤΑ ΒΑΣΙΚΑ EUFIC REVIEW EUFIC FORUM ΜΙΚΡΟΣ ΟΔΗΓΟΣ 10 ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ