Ťažko prejde niektorý deň bez toho, aby sa v novinových stánkoch neobjavil aspoň jeden článok o strave alebo výžive. Či už je to nová „potravinová hrozba“ alebo najnovšia hollywoodska diéta, články o výžive sú spoľahlivým titulkom. Má to však svoje opodstatnenie: veď to, čo je jeme a pijeme je niečo, čo ovplyvňuje každého z nás. Niekedy je ťažké rozlúštiť daný žargón a vyrozumieť aké, ak vôbec nejaké zmeny by sme mali podstúpiť na zlepšenie nášho zdravia. Existujú však spôsoby ako zistiť, či sú informácie vedecky podložené a relevantné.
Aj keď sú rodina, priatelia a knihy dôležité, hlavným zdrojom informácií o výžive sú dnes médiá a internet. Množstvo časopisov, novín, televíznych a rozhlasových programov a obrovská rozmanitosť webových stránok o výžive a zdraví poskytujú bohaté informácie. Je k dispozícií mnoho informácií podložených významným vedeckým výskumom. Napriek tomu informácie o výžive môžu byť niekedy príliš zjednodušené, postrádať kontext, či dokonca byť úplne nepresné. Ako sa teda dá odlíšiť jedno od druhého?
Tabuľka nižšie poskytuje niekoľko hodnotných rád na pomoc pri rozlíšení, či je údaj o výskume spojenom s bezpečnosťou potravín a výživy pochybný. Tvrdenia, ktoré vyzerajú byť „príliš pekné na to, aby boli pravdivé“ a také, ktoré delia potraviny na „dobré“ a „zlé“, patria medzi varovné znaky.
Zjednodušenie informácií
Spisovatelia a novinári musia informáciu zjednodušiť, aby ju bolo možné podať vo forme článku. Niekedy to vedie k tomu, že sa prehliadajú dôležité údaje. Napríklad články neuvádzajú poznatky v kontexte alebo neobsahujú dodatkové informácie. Tieto faktory sú dôležité pri rozhodovaní, či sa na vás informácia vzťahuje alebo nie, najmä ak článok referuje o nových vedeckých objavoch. Napríklad keď štúdia odhalila, konzumácia morských rias 5x týždenne u japonských mužov predchádza rakovine, týkajú sa vás tieto poznatky? Možno áno, možno nie. Musíte sa pozrieť na to, akým spôsobom a v akých skupinách populácie sa vykonávali dané štúdie, vrátane národností, veku a rasy. Pozrite sa na množstvo skúmaných jedincov – všeobecne, čím ich je viac, tým sú výsledky hodnovernejšie. Takisto skontrolujte, či výsledky súhlasia s výsledkami iných výskumov. Ďalej je podstatný zdroj informácií. Publikoval sa výskum v uznávaných časopisoch? Posúdili ho experti v danej oblasti, aby sa uistili, či boli dodržané vedecké metódy a či sa vykonal správne? Je autor vierohodný? Súhlasí správa alebo štúdia s odporúčaniami spoľahlivých profesionálnych organizácií alebo vládnych odborov? Internet je miestom, kde je obzvlášť potrebný dôkladný prieskum informácie. Na internete si môže úplne každý založiť svoju stránku a sieť je plná zavádzajúcich informácií, podvodov a šarlatánstva. Aj keď existujú aj kvalitné vedecké informácie, niektoré stránky sú iba reklamou na predaj určitých výrobkov alebo na podporu politických a myšlienkových hnutí.
Odporúčania sa nemenia zo dňa na deň
Zapamätajte si, že výskum výživy, podobne ako iný výskum, je evolučný. Odporúčania pre zdravý život sa nemenia zo dňa na deň. Musia byť založené na množstve starostlivo vykonaných vedeckých výskumov, niekoľkokrát zopakovaných, revidovaných a prediskutovaných vedcami. Zdravá dávka skepticizmu, spojená s bežným rozumom a porovnaním s uznávanými autoritami je najlepší spôsob prístupu k novinkám vo výžive.
Desať znakov nepravej vedy
Dajte si pozor, či informácia neobsahuje:
• Odporúčania, ktoré prisľubujú rýchle zlepšenie
• Hrozivé varovania pred určitým produktom či výrobcom
• Tvrdenia, vyzerajúce príliš dobre na to, aby boli pravdivé
• Jednoduché závery komplexného výskumu
• Odporúčania založené len na jednej štúdii
• Dramatické vyhlásenia odmietané uznávanými vedeckými organizáciami
• Zoznamy „dobrých“ a „zlých“ potravín
• Odporúčania za účelom posilnenia predaja určitého produktu
• Odporúčania založené na štúdiách bez odbornej recenzie
• Odporúčania založené na štúdiách, ktoré ignorujú rozdiely medzi jedincami a skupinami
POTRAVINY DNES (FOOD TODAY) 09/2002