SUVIMAX, rozsiahla francúzska štúdia, ktorá sa zaoberá vplyvom antioxidantov, vitamínov a minerálnych látok pri prevencii srdcovo-cievnych ochorení a rakoviny, konečne vyniesla svoj verdikt. Z prijímania antioxidačných výživových doplnkov mali prospech iba muži... najmä preto, lebo ženy sa lepšie stravovali.
Odborníci v oblasti výživy už iste o projekte SUVIMAX počuli, pre ostatných je však potrebné bližšie vysvetlenie. SUVIMAX je skratka pre SUppléments et VItamines et Minéraux AntioXydants (doplnky antioxidantov, vitamínov a minerálnych látok) a predstavuje prvú štúdiu, ktorá dokazuje, že výživové doplnky znižujú nielen celkovú úmrtnosť, ale i pravdepodobnosť vývoja rakoviny u obyvateľstva západných štátov. Štúdia je vynikajúca i preto, že sa v nej používali realistické hladiny uvedených doplnkov, ktoré je možné zabezpečiť pomocou vyváženej stravy bohatej na zeleninu a ovocie, na rozdiel od megadávok, ktoré v mnohých predchádzajúcich štúdiách celkom zlyhali, pretože sa neprejavili ich priaznivé účinky. Profesor Slobodnej univerzity v Bruseli, Jean Néve, ktorý je členom vedeckej a dozornej rady SUVIMAX, považuje tieto rozdiely za veľmi dôležité.
Trvá to dlho
V rámci štúdie sa osem rokov zhromažďovali informácie o stravovaní, zdravotnom stave a zároveň sa odoberali vzorky krvi spolu od 13 000 dobrovoľníkov (5 000 mužov a 8 000 žien). Účastníci boli rozdelení do dvoch skupín a v dvojitých slepých pokusoch, pričom nevedeli, do ktorej skupiny patria, sa im podávala buď zmes antioxidantov, ktoré obsahovali vitamín E, vitamín C, beta-karotén, zinok a selén, alebo placebo. Už na začiatku celého projektu sa zistili rozdiely medzi ženami a mužmi, pretože analýza vzoriek krvi poukázala na vyššie hladiny vitamínu C a beta-karoténu v krvi žien.
Muži zaostávajú
Prvým záverom štúdie bol poznatok, že muži s najnižšou hladinou beta-karoténu na začiatku štúdie sú viac ohrození možným vývojom rakoviny a srdcových ochorení; táto závislosť sa zistila aj pri iných štúdiách. Podobný vzťah sa však nezistil u žien, ktoré mali vyššiu hladinu beta-karoténu v krvi. Zistila sa závislosť medzi koncentráciou beta-karoténu v krvnej plazme a spotrebou ovocia a zeleniny.
Dobrá... a zlá správa
Rozhodujúcou otázkou je, či konzumácia väčšieho množstva antioxidantov môže zlepšiť zdravie:
- u mužov i žien nebol pozorovaný ochranný účinok proti ischemickej chorobe srdca pri užívaní doplnkov obsahujúcich antioxidanty
- IBA u mužov však denná dávka antioxidantov znižuje riziko vzniku všetkých typov rakoviny, a to o 31 %
- rovnako riziko úmrtí bolo u mužov nižšie o 37 %
Zázračné pilulky neexistujú
Poznatky získané v rámci SUVIMAX sú jasné. Ako sa ukázalo u žien v priebehu pokusov, pri znižovaní rizika vzniku rakoviny sa netreba spoliehať len na doplnky s antioxidačnými účinkami. Najlepšou prevenciou je pestrá strava s vysokým podielom ovocia a zeleniny. Avšak, ako sa preukázalo u mužov, osoby, ktoré získavajú svojou stravou iba malé množstvo prírodných antioxidantov, môžu tento nedostatok nahradiť vhodnými doplnkami. Tieto antioxidanty však môžu byť dodané i vhodnými prírodnými doplnkami. Napríklad 60 gramov nastrúhanej mrkvy (beta-karotén) a jeden pomaranč alebo kivi (vitamín C) predstavuje dávku stanovenú projektom SUVIMAX.
POTRAVINY DNES (FOOD TODAY) 01/2004