Výskumníkom sa úspešne podarilo zvýšit obsah vitamínu A a železa u geneticky modifikovanej ryže. Len co sa ukoncí proces autorizácie, takéto nové druhy budú volne dostupné pre miestnych pestovatelov ryže na výsadbu.
Najmä v rozvojových krajinách, kde je ryža casto jedinou hlavnou potravou, nedostatok vitamínu A a železa prispieva k vysokej úmrtnosti a chorlavosti matiek a detí. Zvýšená dostupnost týchto mikro-nutrientov v ryži, pomôže redukovat rozsah ochorení, ktoré súvisia s deficitom týchto zložiek v strave.
Tento výskum je vedený pracovnou skupinou na cele s Prof. Ingo Potrykusom zo Swiss Federal Institute of Technology (ETH) v Zurichu, v spolupráci so skupinou vedenou Dr. Peterom Beyerom z University of Freiburg i. Breisgau (Nemecko). Novonadobudnutý nutricný benefit bude prenesený do niekolkých dalších miestnych odrôd ryže v International Rice Research Institute (IRRI) na Filipínach, a tieto budú volne dostupné pre tamojších pestovatelov ryže na sadenie.
Konvencne pestovaná ryža obsahuje látku (kyselina fytová), ktorá môže bránit absorpcii železa v ludskom tráviacom systéme. Okrem toho, iba zelené casti ryže (nie samotné zrnká) obsahujú životne dôležitý prekurzor vitamínu A (beta-karotén). Toto je prícinou, preco sú anémia a deficit vitamínu A také rozšírené v regiónoch, kde je ryža hlavnou zložkou potravy. Malé deti, ktoré jedia prevažne ryžu, sú zvlášt náchylné na ochorenia, ktoré súvisia s deficitom vitamínu A.
Anémia spôsobená nedostatkom železa je v celosvetovom merítku považovaná za najrozšírenejší deficitný syndróm. Podla UNICEF viac ako 2 miliardy ludí trpia deficitom železa. V málo rozvinutých krajinách 40 – 50 % deti pod 5 rokov a viac ako 50 % tehotných žien trpí nedostatkom železa.(1)
Viac ako 100 miliónov detí v predškolskom veku trpí nedostatkom vitamínu A, rovnako ako milióny žien v plodnom veku. Vitamín A je nevyhnutný pre fungovanie imunitného systému a zodpovedá za ochranu bunecnej hlienovej membrány. Nedostatok vitamínu A spôsobuje zvyšovanie rizika infekcie, šeroslepost a v tažkých prípadoch úplnú slepotu. Viac ako jeden milión detí rocne zomiera následkom nedostatku vitamínu A.(2)
Doteraz mohli byt tieto symptómy liecené iba ciastocne, doplnkami stravy alebo potravinami obohatenými vitamínmi a minerálmi.
V inštitúte ETH v Zurichu modifikovali gén ryže a dva nové gény, pochádzajúce zo zelenej fazulky a vytvorili špecifický mikroorganizmus, ktorý implantovali do ryžových priesad. Výsledkom bolo, že obsah železa v takto modifikovanej ryži sa zdvojnásobil. Okrem toho, u takto modifikovanej ryže sa kyselina fytová môže úplne odstránit zo semien ryže pomocou varenia, a tým sa zlepšuje absorpcia železa v tráviacom systéme. U konvencne pestovanej ryže toto nie je možné dosiahnut.
Vdaka zavedeniu dvoch dalších génov, prekurzor vitamínu A (beta-katorén) bude uchovávaný v ryžových šupkách. Takto geneticky modifikované rastliny obsahujú dostatok provitamínu A, ktorý pokryje dennú potrebu vitamínu A pri konzumácii 300 g varenej ryže denne.
Literatura:
(1) http://www.unicef.org/sowc98/slight5.htm
(2) http://www.unicef.org/sowc98/slight3.htm
POTRAVINY DNES (FOOD TODAY) 11/1999