Výskum v deväťdesiatych rokoch indikoval, že orechy sú dobré pre zdravé srdce, ale neboli známe príčiny, prečo je tomu tak. Súčasné štúdie objasňujú tieto problémy a nachádzajú ďalší úžitok z konzumácie orechov.
V deväťdesiatych rokoch boli všeobecne publikované príspevky o zdravotnej prospešnosti orechov s odporúčaniami konzumu v dávke viac ako 1-krát týždenne s proklamáciami o pozitívnom účinku na srdcové ochorenia. Iné štúdie potvrdili tieto zistenia, odporúčali konzum mužom, ženám, staršej populácii a tým, ktorí trpia na vysoký krvný tlak, aj napriek tomu, že orechy obsahujú pomerne vysoký obsah tuku. Preto sa ďalší výskum zameral práve na hľadanie tých zložiek orechov, ktoré sú zdraviu prospešné, ako aj na mechanizmus ich pozitívneho pôsobenia v ľudskom tele.
Dobré tuky v orechoch
Väčšina tukov v orechoch má vysoký obsah mononenasýtených a polynenasýtených mastných kyselín a nízky obsah cholesterolu. Mononenasýtené a špecifické polynenasýtené tuky znižujú LDL-cholesterol (zlý cholesterol) a hladinu tukov v krvi.
Veľa živín a iných prospešných látok
Okrem užitočných tukov, bielkovín a vlákniny, každý druh orechov obsahuje konkrétnu zmes vitamínov a minerálnych látok. Väčšina orechov obsahuje vitamín E, silný antioxidant, ktorý neutralizuje voľné radikály a zabraňuje im poškodzovať zdravé bunky; kyselinu listovú, ktorá je dôležitá v regulácii obsahu homocysteínu (aminokyselina v krvi) a horčík podieľajúci sa na regulácii krvného tlaku. Orechy okrem toho obsahujú rastlinné steroly, fytoestrogény a iné fytonutrienty, ktoré sú prospešné pre činnosť srdca.
Protizápalový účinok
Jeden z novších poznatkov je, že orechy majú protizápalový účinok na cievy, ako na jeden z prvých príznakov srdcového ochorenia. Orechy sú relatívne bohaté na arginín (aminokyselina z bielkovín). Arginín je potrebný na produkciu oxidu dusíka, ktorý napomáha uvoľneniu a roztiahnutiu ciev a podporuje prietok krvi. Podľa súčasnej španielskej štúdie strava bohatá na orechy potláčala zápal ciev a znižovala negatívne účinky jedla bohatého na tuky. Je potrebné ešte objasniť, či tento pozitívny efekt spôsobujú konkrétne polynenasýtené tuky (vlašské orechy sú bohaté na omega-3-nenasýtené mastné kyseliny), arginín alebo antioxidanty, alebo či tento efekt spôsobuje samotná kombinácia týchto komponentov.
Ochrana pred inými ochoreniami
Častá konzumácia orechov sa dáva tiež do súvislosti so znižovaním rizika diabetického ochorenia typu 2, ktoré poznáme ako stareckú cukrovku. Príčinou je opäť protizápalový účinok orechov. Zatiaľ na úrovni dohadov je možnosť protirakovinového pôsobenia orechov. Napríklad v prípade európskeho výskumu zameraného na rakovinu a výživu (EPIC) sa zistilo, že zvýšený príjem orechov a semien u žien znižuje riziko rakoviny hrubého čreva. U mužov sa táto súvislosť nezistila.
Príjem orechov
Skonzumovať za hrsť rôznych orechov niekoľkokrát týždenne je zdraviu prospešné, ale je potrebné dávať pozor aj na niektoré ďalšie skutočnosti. Keďže sú orechy bohaté na energiu, malo by sa to zohľadniť pri ďalšom jedle. Je výhodnejšie konzumovať surové orechy v prirodzenom stave. Praženie a pečenie znižuje obsah bioaktívnych zložiek. Solené orechy by mali byť konzumované striedmo. Nakoniec, niektorí ľudia sú alergickí na stromové orechy (brazílske paraorechy, mandle, vlašské orechy a i.), iní na arašidy (podzemnica olejná je strukovina, nutrične však podobná orechom).
Literatúra
- Sabate J. (1999). Nut consumption, vegetarian diets, ischemic heart disease and all-cause mortality: evidence from
epidemiologic studies. American Journal of Clinical Nutrition 70; 500S-503S - Jiang R. et al (2006). Nut and seed consumption and inflammatory markers in the multi-ethnic study of atherosclerosis.
American Journal of Epidemiology 163;222-231 - Cortes B. et al (2006). Acute effects of high fat meals enriched with walnuts or olive oil on post-prandial endothelial function.
Journal of the American College of Cardiology 48;1666-1671 - Jiang R. et al (2002). Nut and peanut butter consumption and risk of type 2 diabetes in women. Journal of the American Medical Association. 288;1544-2560
- Jenab M. et al (2004). Association of nut and seed intake with colorectal cancer risk in the European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition. Cancer Epidemiology, Biomarkers and Prevention 13;1595-1603
POTRAVINY DNES (FOOD TODAY) 07/2007