Posledná štúdia opäť potvrdila, že ľudia, ktorí sa stravujú podľa „Stredomorskej stravy“ žijú dlhšie, než iní Európania (1). Čo presne Stredomorská strava je a ako sa uplatňuje jej výrazný účinok.
Stredomorská strava nemá presne stanovený stravovací plán alebo program, ale je to súbor stravovacích návykov, ktoré sú tradične dodržiavané obyvateľmi Stredozemného regiónu. Dotýka sa minimálne 16 krajín lemovaných Stredozemným morom, kde stravovacie zvyklosti medzi týmito krajinami sa líšia v závislosti od ich kultúry, etnického pôvodu a viery. Majú však množstvo spoločných charakteristických znakov.......(2).
• Vysoká spotreba ovocia, zeleniny, zemiakov, fazule, orechov, semien, chleba a iných cereálií
• Olivový olej sa používa na varenie a na prípravu šalátových dressingov
• Primerané množstvo rýb, málo mäsa
• Malé množstvo plnotučných syrov a jogurtov
• Primeraná konzumácia vína, zvyčajne s jedlom
• Dôvera v miestne, sezónne a čerstvé plodiny
• Aktívny životný štýl
Ochrana proti chronickým chorobám
V poslednej štúdii (1) sa konštatuje, že strava viac než 22 tis. ľudí žijúcich v Grécku bola v súlade s dodržiavaním gréckych tradícií a v štýle Stredomorskej stravy. Počas 4 rokov pozorovania sa zistilo, že u sledovanej skupiny ľudí, ktorá dodržiavala tradičné stravovacie návyky úmrtnosť na choroby srdca a rakovinu bola nižšia, ich tradičná strava je väčšou ochranou proti chorobám srdca a rakovine. Ich úmrtnosť bola o 25% nižšia ako u ľudí, ktorí nedodržiavali Stredomorskú stravu.
Kľúčové zložky
Štatistiky úmrtnosti konštatujú, že Stredozemská populácia žije dlhšie, než iní Európania, vedci sledujú, ktoré zložky Stredomorskej stravy sú zodpovedné a užitočné z tohto hľadiska. Nasledujú skúmané, sledované zložky............
Olivový olej
Olivový olej sa používa v Stredomorskej kuchyni výlučne namiesto masla, margarínov a iných tukov, vytláča nasýtené tuky zo stravy. Je bohatým zdrojom mononenasýtených tukov, ktoré pôsobia ochranne proti chorobám srdca. Olivový olej je tiež zdrojom antioxidantov vrátane vitamínu E. Okrem toho je dôležité si pamätať, že olivový olej sa používa na prípravu zeleninových pokrmov, paradajkových omáčok, šalátov a na smaženie a opekanie rýb.
Ovocie a zelenina
Dokázalo sa, že vysoký príjem čerstvého ovocia a zeleniny má ochranný účinok proti chorobám srdca a rakoviny pravdepodobne preto, že obsahujú antioxidanty (3). Paradajky sa obzvlášť preskúmali, pretože hrajú významnú úlohu v Stredomorskej strave. Paradajky sú v skutočnosti hlavným zdrojom antioxidantov. Dostupnosť lykopénu, jedného z mnohých antioxidantov nachádzajúcich sa v paradajkach sa zvyšuje tepelnou úpravou - varením (príprava paradajkovej omáčky)
Olejovité ryby
Odporúča sa konzumácia rýb, obzvlášť olejovitých rýb ako sú sardinky, ktoré majú významný zdravotný vplyv (4). Olejovité ryby sú zdrojom omega-3 polynenasýtených tukov a dlhoreťazcových derivátov týchto tukov, ktoré sa zjavne ukazujú byť prospešné pre zdravé srdce, pre ich antiflogistické (protizápalové) a vazodilatačné (rozširujúce cievy) vlastnosti, udržiavajúce plynulé prúdenie krvi.
Víno s mierou
V celom juhoeurópskom regióne sa víno pije s mierou a zvyčajne spolu s jedlom. Mierkou pre mužov sú dva poháre za deň a pre ženy jeden pohár za deň.
Víno, špeciálne červené víno, obsahuje veľké množstvo rastlinných zložiek so zdravotným účinkom, fytonutrienty. Medzi nich patria polyfenoly, ktoré sú silnými antioxidantmi, chránia proti LDL oxidácii a ďalším patologickým druhotným následkom oxidačného procesu. Iné fytonutrienty sú inhibítormi zhlukovania (agregácie) krvných doštičiek, vazodilatácie, atď.
Celkový účinok
V gréckej štúdii (1) sa konštatuje, že individuálne zložky alebo skupiny potravín Stredomorskej stravy neposkytujú žiadnu významnú zdravotnú ochranu. Z praktického hľadiska je však pravdepodobné, že kombinácia všetkých zastúpených zložiek robí túto stravu zdraviu prospešnou. Pravdepodobne, nie len strava, ale aj iné faktory ako je uvolnený postoj k jedlu, dostatok slnečného svetla a viac fyzickej aktivity prispievajú k celkovému zdravému životnému štýlu tohto regiónu.
Doba sa mení (Súčasnosť sa mení)
Súčasnosť prináša zmeny, menej ľudí dodržiava životný štýl s tradičnou stravou. Profesor Lluis Serra, prezident Nadácie podporujúcej Stredomorskú stravu (The Foundation for the Advancement of the Mediterranean Diet) (5) sa domnieva, že toto je šanca ale aj nebezpečenstvo. Hovorí „Sociologické zmeny znamenajú, že ľudia trávia kratší čas kuchynskou prípravou jedla, na druhej strane rovnaký čas venujú dodávke jedle obchodnými reťazcami a reštauráciám, avšak ľudia žijúci na juhu Európy v súčasnosti vedia, že ich tradičné stravovanie je zdraviu prospešné.“
Literatúra:
- Trichopoulou A, Costacou T, Bamia C, Trichopoulos D. (2003) Adherence to a Mediterranean diet and survival in a Greek population. New England Journal of Medicine 348:2599-2608
- Willett WC, Sacks F, Trichopoulou A, Drescher G, Ferro-Luzzi A, Helsing E, Trichopoulos D. (1995) Mediterranean diet pyramid: a cultural model for healthy eating. Am J Clin Nutr. 1995 Jun;61(6 Suppl):1402S-1406S. Review.
- WHO/FAO (2003) Diet nutrition and the prevention of chronic diseases. Geneva, Switzerland. Available at www.who.int
- Hu FB, Willett WC. (2002) Optimal diets for prevention of coronary heart disease.
JAMA. 2002 Nov 27;288(20):2569-78. Review. - www.dietamediterrranea.com
POTRAVINY DNES (FOOD TODAY) 05/2004