Vedci z Velkej Británie spolocne s kolegami z Japonska a Nemecka vypestovali paradajky, ktoré majú trojnásobne vyšší obsah ß-karoténu, nevyhnutnej zložky pre zdravie, oproti bežnej úrode.
Karotenoidy sú skupinou rastlinných farbív, ktoré spôsobujú žlté až cervené sfarbenie ovocia, zeleniny a kvetov. Jeden z nich, ß-karotén, sa v ludskom tele mení na vitamín A. Je klúcovou látkou výživy, nedostatok ktorej je spájaný s koronárnymi chorobami srdca, rakovinou, degeneratívnym ochorením sietnice, ktoré môže viest až k slepote. Vedci taktiež tvrdia, že vyšší príjem ß-karoténu môže prospievat imunitnému systému a redukuje poškodenie kože vplyvom slnecného žiarenia. Detský fond UNICEF odhaduje, že rocne by sa dalo predíst 1 až 2 miliónom úmrtí detí vo veku od jedného do štyroch rokov, keby prijímali viac vitamínu A.
Paradajky a výrobky z nich (džus, polievka, omácka a kecup) sú dôležitým zdrojom karotenoidov v potrave. Paradajky obsahujú aj dalšie dôležité nutricné zložky ako sú vitamín E a C a flavonoidy. Napriek tomu, väcšina ludí konzumuje menej ovocia a zeleniny, ako je odporúcaná denná dávka piatich porcií.
Jedným z krokov ako zvýšit príjem karotenoidov v potrave je zvýšenie ich obsahu v ovocí a zelenine. K dosiahnutiu tohto ciela je potrebné pochopit ako rastliny riadia tvorbu a akumuláciu karotenoidov. Využívajú sa k tomu poznatky z biochémie, molekulárnej biológie a elektrónová mikroskopia. Kvôli ekonomickým požiadavkám a zdraviu prospešným zložkám paradajok je pre týchto vedcov dôležitá úloha zvýšit obsah spomínaných nutrientov.
Profesor Peter Bramley so svojim tímom z Royal Holloway, Univerzita Londýn pozmenil spôsob, akým sa karotenoidy tvoria v paradajke tak, že do ich plodu umiestnil gén baktérie. Tento gén premenil zlúceninu enzýmu phytoene na lykopén, karoténový pigment, ktorý tvorí cervenú farbu paradajok a ktorý je úcastný pri tvorbe ß-karoténu. V takto upravených paradajkách bol obsah ß-karoténu 3,5 krát vyšší oproti normálnym plodom. Táto modifikácia neovplyvnuje rast a vývoj rastlín a môže prechádzat na nasledujúce generácie rastlín.
Vedci poznamenali, že zvýšenie množstva ß-karoténu a dalších karotenoidov v potrave sa všeobecne považuje za efektívnejšie ako užívanie týchto výživových doplnkov vo forme tabliet, pretože dalšie nutrienty v potrave pôsobia vzájomne s karotenoidmi. Existujú taktiež dôkazy, že spracované a konzervované produkty z paradajok sú zdravšími zdrojmi nutrientov, pretože zlepšujú absorpciu karotenoidov v tráviacom trakte.
Profesor Bramley zdôraznil, že tieto rastliny nie sú zatial komercne dostupné. Pokial by sa o tom uvažovalo, až úspešné a kompletne ukoncené skúšky urcia, ci takto upravené paradajky sú vhodné na konzumáciu.
POTRAVINY DNES (FOOD TODAY) 09/2000